Założenia ogólne.
- Organizatorem Konkursu Kulinarnego „Dzikie Smaki” - Ciężkowice (dalej zwany „Konkurs”) jest Zespół Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych im Ignacego Jana Paderewskiego w Ciężkowicach ul. Łuczkiewiczów 12, 33-190 Ciężkowice oraz Muzeum Przyrodnicze im. K. i Wł. Tomków w Ciężkowicach.
- Cele główne konkursu to:
- promocja dziczyzny oraz staropolskiej sztuki kulinarnej poprzez zastosowanie schabu z dzika w sposób nowoczesny i kreatywny
- kultywowanie, propagowanie i pogłębianie wiedzy o polskiej kulturze łowieckiej i łowieckiej tradycji kulinarnej,
- |doskonalenie umiejętności kulinarnych, rozbudzanie inicjatywy, pomysłowości i kreatywności uczniów szkół gastronomicznych,
- podnoszenie poziomu kształcenia zawodowego oraz nawiązywanie współpracy między szkołami i firmami związanymi z gastronomią,
- doskonalenie zawodowe i organizacyjne nauczycieli przygotowujących uczniów do konkursów.
- Konkurs adresowany jest do uczniów wszystkich profili szkół gastronomicznych.Wymogiem jest pisemna zgoda dyrektora szkoły oraz nauczyciela wydelegowanego, który jest odpowiedzialny za zgłoszonych do konkursu uczestników. Szkoła ( zespół szkół ) może wystawić po 1 uczestniku ( ucznia ).
- Konkurs odbywa się w Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Ciężkowicach i Muzeum Przyrodniczym im. K. i Wł. Tomków w Ciężkowicach. Uczestnicy startują w konkursie kulinarnym – w zespołach 1-osobowych. Szkoła (zespół szkół) może wystawić po 1 zespole.
- Uczestnicy Konkursu Kulinarnego powinni zaprezentować umiejętności w przygotowaniu oryginalnych dań kuchni myśliwskiej w nowoczesnej aranżacji.
- Konkurs kulinarny będzie oceniany przez Jury Techniczne i Jury Degustacyjne, które wyłonią zwycięzców
- Konkurs Kulinarny składa się z 3 etapów:
I etap: nadesłanie przepisów kulinarnych wyłonienie finalistów
II etap: - na min. 14 dni przed konkursem przekazanie surowca do wykorzystania w konkursie oraz celów szkoleniowych,
III etap – część praktyczna: ( w dniu konkursu) - wykonanie 2 porcji dania głównego (potrawa wydana 1 – porcjowo) według zasad przewidzianych w regulaminie Konkursu Kulinarnego
- Nauczyciel opiekun oddelegowany przez szkołę odpowiada za powierzonych mu uczniów w dniu konkursu.
- Ogłoszenie wyników, wręczenie dyplomów i nagród odbędzie się po zakończeniu konkursu.
- Koszt przejazdu i surowców pokrywa szkoła zgłaszająca uczestników do konkursu.
- Organizator zastrzega sobie prawo do zmiany terminu lub odwołania konkursu bez podania powodu.
- Powołanie Komisji Konkursowej - etapu I: Organizator powołuje członków Komisji Konkursowej w skład której wchodzą członkowie Polskie Związku Łowieckiego, oraz członkowie Małopolskiego Stowarzyszenia Kucharz Polskich.
Postanowienia końcowe:
Organizator konkursu zastrzega sobie prawo do publikacji danych osobowych uczestników konkursu, nazw, przepisów oraz wykorzystywania zdjęć wykonywanych podczas konkurs, w tym zdjęć osób i potraw.
Zasady Konkursów przepisów kulinarnych i wyłonienia finalistów, uczestników etapu II.
- Etap I – kwalifikacja: 1/ Do konkursu może zgłosić się każda szkoła (zespół szkół) o profilu gastronomicznym z terenu (powiaty: bocheński, tarnowski, dąbrowski, dębicki, brzeski, gorlicki).
Zgłoszenie należy przesłać na adres Organizatora sekretariat.zsoiz@interia.pl, a powinno zawierać:
a/ dane osobowe zgłoszonych uczestników do Konkursu Kulinarnego
b/ nazwisko opiekuna zespołu danej szkoły oraz dane kontaktowe (adres służbowy, e-mail, telefon),
c/ zgodę na udział poszczególnych uczestników konkursu wyrażoną przez nauczyciela (instruktora nauki zawodu, technologii gastronomicznej lub obsługi kelnerskiej),
d/ zgodę wyrażoną przez rodziców lub prawnych opiekunów na udział danego uczestnika w konkursie, w przypadku gdy uczestnik jest niepełnoletni,
e/ zgodę na przetwarzanie danych osobowych dla potrzeb
- Warunkiem przystąpienia do zmagań konkursowych jest: - posiadanie legitymacji szkolnej potwierdzającej tożsamość uczestnika, -posiadanie aktualnej książeczki zdrowia dla celów sanitarnoepidemiologicznych, - posiadanie przepisowego ubrania kucharskiego – białej bluzy, zapaski, czapki.
- Drugi etap Konkursu polega na :
- przygotowaniu 2 porcji dania
- zaserwowaniu na talerzach przygotowanych potraw jednoporcjowo, zaaranżowanych według inwencji twórczej uczestników.
- Przygotowane potrawy zostaną poddane ocenie Jury (dozwolone jest wystawienie wizytówki z nazwą szkoły i nazwami potraw).
- Jeśli zażąda tego Jury, uczestnicy konkursu zobowiązani są do udzielenia odpowiedzi na zadane pytania, dotyczące przygotowanych potraw.
- Czas przygotowania potraw konkursowych wynosi 120 minut - zespoły startują po sygnale Jury Technicznego.
- Omówienie Regulaminu Konkursów, zasad oceniania i losowanie numerów startowych odbędzie się na odprawie,
- Do dyspozycji uczestników Konkursu Kulinarnego zostanie udostępnione stanowisko technologiczne wyposażone w: stoły robocze ze stali nierdzewnej, kuchenki elektryczne, piec konwekcyjno-parowy i zlewozmywak.
- Produkty kulinarne i drobny sprzęt kuchenny do przygotowania potraw uczestnicy zabezpieczą we własnym zakresie.
- W dniu konkursu stanowiska będą do dyspozycji na 15 min przed rozpoczęciem tury.
Produkt obowiązkowy do zastosowania w Konkursie Kulinarnym przez uczestników musi być użyty do przygotowania potraw konkursowych, lecz nie musi być wykorzystany w całości.
- Uczestnicy potrawy konkursowe serwują na własnej zastawie. Rodzaj zastawy stołowej nie ma wpływu na punktację.
- Nie zezwala się na stosowanie: - sztucznych dekoracji, - przygotowanych wcześniej dekoracji i dodatków, - gotowych sosów (fond, majonez, ketchup – dopuszczalne jako podstawa), - przygotowanych wcześniej potraw lub ich elementów, - gotowych farszów, - uformowanych wcześniej elementów mięsa, warzyw i ciast.
- Dopuszcza się zastosowanie następująco przygotowanych produktów: - warzywa i owoce – umyte, obrane, nie krojone, - grzyby – umyte, blanszowane, nie krojone, - ziemniaki, cebula – obrane, nie krojone, - mięso – luzowane, może być zamarynowane.
- Uczestnicy Konkursu Kulinarnego będą mogli zająć stanowisko konkursowe 10 minut przed rozpoczęciem pracy (w ramach odprawy) w celu rozłożenia drobnego sprzętu oraz produktów i zaznajomienia się z wyposażaniem stanowiska pracy.
Kryteria oceny prac konkursowych I etap:
1.Ocena prac konkursowych dokonana będzie przez Komisje Konkursową powołaną przez organizatorów.
2.Komisja Konkursowa wyłoni finalistów biorąc pod uwagę: a/ pomysłowość 50% b/ zwięzłość treści 25% c/ dobór składników 25%,
3.Pracami Komisji Konkursowej kieruje Przewodniczący,
4.Komisja konkursowa- Jury, decyduje o zakwalifikowaniu do etapu drugiego,
5.Obrady Komisji Konkursowej są tajne,
6.Komisja sporządza protokół ze swoich obrad,
7.Od podjętej decyzji nie przysługuje odwołanie,
8.Organizator nie zwraca nadesłanych prac i zastrzega sobie publikacje w „Łowcu tarnowskim”
Kryteria oceny w Konkursie Kulinarnym II etap:
1.Dania konkursowe będą oceniane przez:
- Jury techniczne – ocenia:
- koncepcję technologii, ( stopień trudności wykonania potrawy 0-15pkt.)
- organizację pracy i stanowiska, 0-15pkt.
- technikę wykonania, 0-25pkt.
- ekonomiczne wykorzystanie produktów 0-15pkt
- wybór potraw 0-10pkt.
- Jury degustacyjne – ocenia:
- wygląd i aranżację potraw 0-20 pkt - dobór składników 0-15 pkt
- smak potraw 0-20 pkt
Każdy członek obu Jury przydziela punkty na karcie oceny. W przypadku uzyskania przez uczestników jednakowej liczby punktów , ustalenie odbędzie się w drodze głosowania członków komisji poprzedzonego dyskusją a w razie równej liczby głosów – ostateczna decyzja należy do przewodniczącego.
Uwaga!
Przekroczenie czasu przeznaczonego na przygotowanie dań konkursowych karane będzie dyskwalifikacją.